Norsk krone

Pressemelding fra Foreningen 2 Foreldre

Økonomiske hensyn truer barnets beste

– Økonomiske hensyn truer barnets beste

Foreningen 2 foreldre (F2F) opplever stadig oftere at foreldrenes økonomiske motiver kommer i veien for at barn med to hjem får mest mulig kontakt med begge foreldrene. Dette til tross for at all forskning viser at barna trenger begge foreldrene.

2017-10-16 Les mer...
Solveig Horne /  Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Foto: Ilja C. Hendel

Begge foreldrene like viktige for barnet

Barnelov Prop. med forslag til endringer

Barne- og likestillingsminister Solveig Horne (FrP) foreslår endringer i barneloven for å bidra til å likestille foreldrene som omsorgspersoner til barnas beste. Regjeringen fremmer nå en egen lovproposisjon for Stortinget om likestilt foreldreskap. Målet er å styrke barns samvær med begge foreldrene. Se nedenfor.

2016-09-23 Les mer...

Pressemelding fra Foreningen 2 Foreldre

En utdatert barnelov som skaper uttalige foreldretvister

Er en slik barnelov til barnets beste? Er det på tide å gjøre noe med dette?

9 av 10 spurte mener at foreldrenes likeverdige rolle overfor barna bør bestå, også etter et samlivsbrudd. Norsk barnelov er i helt utakt med dagens likestilte foreldreskap. Derfor havner  stadig flere foreldretvister i domstolene våre, grunnet en barnelov som ble laget for 50-tallets familiene, hvor far var utearbeidende økonomisk forsørger og mor hjemmeværende.

Mange henvendelser til Foreningen 2 Foreldres (F2F), samt enkelte utdaterte og skråsikre fagfolks uttalelser i media, styrker mistanken om at mange er uvitende om foreldrenes juridiske plikter og rettigheter før og etter et samlivsbrudd med felles barn. En undersøkelse Ipsos (tidl. MMI Synovate) har gjennomført, viser at norske familier er overmodne for et likeverdig foreldreskap og at norsk barnelov henger etter foreldrenes holdninger og ønsker. Undersøkelsen viser at:

• 9 av 10 (87 %) mener at foreldrenes likeverdige rolle overfor barna bør bestå etter et samlivsbrudd. Kun 4 % av de spurte mener at foreldrene ikke skal beholde en likeverdig foreldrerolle etter et samlivsbrudd.
  • 7 av 10 (65 %) mener at barna skal ha to hjem etter foreldrenes samlivsbrudd. Kun 2 av 10 (19 %) mener at barna skal ha ett hjem etter foreldrenes samlivsbrudd.
  • 4 av 10 (36 %) vet at ved ”delt bosted” opprettholder foreldrene like juridiske rettigheter og plikter overfor barna, at det er opp til foreldrene å bli enige om likedelt eller skjevdelt samværstid med barna. 3 av 10 (28 %) tror at ”delt bosted” betyr at barna skal ha lik samværstid med hver av foreldrene, mens 3 av 10 (30 %) ikke vet hva delt bosted betyr.
    Alle svar er uavhengig av alder og utdanningsnivå hos respondentene.

En barnelov som nærmest ”tvinger” likeverdige foreldre inn i ulikeverdige foreldreroller etter et samlivsbrudd, skaper raskt grobunn for mange fullstendig unødvendige foreldretvister som dessverre går ut over barna deres. F2F arbeider for en barnelov som belønner samarbeidende foreldre, som respekterer barnets krav om å få beholde deres samlede foreldreressurser, selv om mor og far slutter å være kjærester.

Når Regjeringen og Stortinget i høst står foran endringer av barneloven må forebygging og demping av konflikter mellom foreldrene etter samlivsbrudd være en klar og uttalt målsetting. Norske foreldre er overmodne for likeverdig foreldreskap. Skal Regjering og Storting endelig følge folkeopinionen i disse viktige spørsmålene som bestemmer oppvekstvilkårene til en fjerdedel av den oppvoksende generasjon?

Kontaktpersoner: Rune Harald Rækken, tlf. 905 23 845

Last den ned i pdf format her:

2016-09-18 Les mer...
Rune Rækken[1]

Uavhengig av alder og utdanningsnivå.

"Alle" ønsker likeverdig foreldre

En undersøkelse Ipsos har gjennomført, viser at norske familier er overmodne for et likeverdig foreldreskap og at norsk barnelov henger etter foreldrenes holdninger og ønsker. Foreldrene mener en likeverdig rolle overfor barna bør bestå etter et samlivsbrudd

2016-09-16 Les mer...
frode_thuen

F2F Hederspris 2016 overrekkes av Barne-/og familieminister Solveig Horne

Velkommen til hedersprisutdeling på Scandic Victoria Hotell 19. april kl. 19:00

Professor dr. psychol Frode Thuen mottar Foreningen 2 Foreldres hederspris 2016 for sitt fremragende arbeid innen familieområdet og hans fokus på viktigheten av å ivareta familiemessige bånd. Frode Thuen har vært aktiv i media ved å poengtere at hvis barn opprettholder god kontakt med begge sine foreldre er risiko for psykiske problemer mindre sannsynlig. Thuen har også påpekt viktigheten av at begge foreldre benytter seg av sine muligheter til fødselspermisjon for å knytte sterke bånd til barna fra første stund.

2016-04-13 Les mer...
Hovedstyre2015-17

påpeker nytt hovedstyre i Foreningen 2 Foreldre

Likeverdig foreldreskap øker mest

Foreningen 2 Foreldre avholdt landsmøte og markerte samtidig F2Fs 30-årsjubileum helgen 25.-26. april. - Vi ser at F2Fs tankegods er godt forankret i befolkningen, siden mer enn 25% av dem som bryter sine samliv velger likeverdige løsninger for barna sine når mor og far slutter å være kjærester, sier leder i F2F Rune Harald Rækken. - Foreldrene går foran og lovverket henger etter. Barnelovens hovedregel er fortsatt er basert på en forgangen tankegang hvor foreldrene tilordnes ulikeverdige foreldreroller etter samlivsbrudd, selv om de har vært likeverdige i samliv. Dette skaper høye konflikter og uheldig posisjonering mellom foreldrene i bruddsituasjonen, noe som er svært uheldig for fremtidig foreldresamarbeid, og det er svært uheldig for barna.

2015-04-28 Les mer...